برداشت آزاد از عناصر گیاهی سفالینه های سلطان آباد (سده های هفتم و هشتم هجری) در سرامیک معاصر

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
  • نویسنده فرشته دهقانی
  • استاد راهنما قجریان امید
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

انسان جزئی از طبیعت است و ارتباط نزدیکش با طبیعت، باعث ادامه حیات و دوام زندگی اوست. توجه به انسان و نیازهای غریزی او از جمله نیاز به طبیعت و ارتباط با آن موجب شده است تا رویکردهای هنر در بازآفرینی طبیعت همواره مورد توجه قرار گیرد هنرمند سفالگر ایرانی در تمامی قرون همیشه شیفته و مفتون طبیعت بوده و در هر مکان و زمانی به نحوی تصویری از طبیعت را در آثار خویش انعکاس داده است. در این میان بارزترین جلوه بازتاب طبیعت در سفالینه های سلطان آباد به چشم می خورد. سلطان آباد و حومه آن (اراک فعلی) یکی از مراکز سفال سازی مهم ایران بوده که سفالگری آن در زمان ایلخانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازتاب طبیعت و خصوصاً بازتاب طبیعت گیاهی در سفالینه های سلطان آباد بسیار چشم گیر است. در این دوران به سبب آشنایی با سفال سازی خاور دور و مخصوصاً چین و همچنین علل مذهبی موضوعات چینی بر صنعت سفال سازی ایران هجوم آورد و مجموعه ای نقوش به طور گسترده ای به منابع چینی نزدیک شد طرح های طبیعی صنایع چین در ترسیم اشکال حیوانات و پرندگان و مناظر طبیعی به تدریج در تمام صنایع اسلامی و از جمله صنعت سفال سازی تاثیر کرد. سفالینه های سلطان آباد بارزترین آثاری هستند که با استفاده از عناصر عینی طبیعت مانند ققنوس، باریکه ابر و نیلوفر آبی که همگی از موضوعات رایج ایلخانی هستند و با طبیعت گرایی تازه ای که ان نیز ملهم از چین است، بخش وسیعی از طبیعت را به نمایش می گذارد. در این پژوهش سعی بر آن شده است تا با طراحی و ساخت نقش برجسته های ملهم از عناصر گیاهی سفالینه های سلطان آباد طبیعت را به زندگی روزمره پیوند زند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نقوش سفالینه های مینایی ساوه در سده های ششم و هفتم هجری قمری براساس نمونه های موزه متروپولیتن

ساوه، در میان پژوهشگران حوزه سفالینه اسلامی، به عنوان یکی از عمده مراکز تولید سفال مینایی سده‌های 6 و 7 هجری قمری شناخته شده است. با توجه به نمونه‌ سفال‌های تاریخدار منسوب به ساوه؛ سده 6 ه.ق. دوران اوج ساخت سفال مینایی در این شهر در نظرگرفته شده است. این امر مرهون توجه حاکمان به هنر و پرورش هنرمندان این صنعت از یک سو و از سوی دیگر مهاجرت گروه کثیری از هنرمندان مراکز تولیدی کاشان و ری در پی حملا...

متن کامل

بازنمایی قنات وقف آباد یزد در منظر شهری سده های هشتم و چهاردهم هجری شمسی

قنات وقف آباد با حدود ۷۰۰ سال قدمت، تا اوایل قرن حاضر با سازوکار سنتی خود، آب مورد نیاز آشامیدن و مصارف شهری شهر یزد را تأمین می­کرد. تحولات سالیان اخیر، تغییرات اقلیمی، و تغییر در زیرساخت های شهر از جمله تأمین آب آشامیدنی از طریق شبکۀ لوله کشی شهری به تدریج نقشِ این قنات را در زندگی مردم و فضای شهری کمرنگ کرد. فقدان مستنداتِ کافی دربارۀ مسیرِ دقیقِ این قنات و سازه های آبی مرتبط با آن و ضرورتِ مستند...

متن کامل

بازنمایی قنات وقف آباد یزد در منظر شهری سده های هشتم و چهاردهم هجری شمسی

قنات وقف آباد با حدود ۷۰۰ سال قدمت، تا اوایل قرن حاضر با سازوکار سنتی خود، آب مورد نیاز آشامیدن و مصارف شهری شهر یزد را تأمین می­کرد. تحولات سالیان اخیر، تغییرات اقلیمی، و تغییر در زیرساخت های شهر از جمله تأمین آب آشامیدنی از طریق شبکۀ لوله کشی شهری به تدریج نقشِ این قنات را در زندگی مردم و فضای شهری کمرنگ کرد. فقدان مستنداتِ کافی دربارۀ مسیرِ دقیقِ این قنات و سازه های آبی مرتبط با آن و ضرورتِ مستند...

متن کامل

تصوف در فارس در سده های هفتم و هشتم هجری

تصوف، یکی از پدیده های مهم در منطق? فارس بود که در آستانه سده هفتم هجری و در پی حمله مغول به ایران و تحولات سیاسی و اجتماعی، تغییرات چشمگیری یافت. این پژوهش درصدد بررسی وضعیت تصوف و عوامل رونق آن در ایالت فارس و همچنین نقش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی صوفیان و دستاوردهای ادبی ایشان در سده های هفتم و هشتم هجری است. البته مباحث تخصصیِ تصوف، در حد نقل و روایت است و جنبه های تاریخی، مورد نظر این پژوهش می ...

15 صفحه اول

رقابت های محلی در بیهق: ریشه های سیاسی (سده های سوم تا هفتم هجری)

در قرون نخستین اسلامی ناحیه بیهق از توابع نیشابور بود. در اواخر قرن اول هجری هنگامی کهشاهراه خراسان- عراق از مسیر کویر مرکزی ایران به بیهق- ری- عراق تغییر یافت، ناحیه بیهق ازاهمیتی راهبردی برخوردار، و حفظ آن یکی از اولویت های حکام خراسان شد. در پی این تحول، بیهقعرصه شورش ها و منازعات داخلی گردید. مقاله حاضر به بررسی ریشه های این رقابت ها اختصاصدارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیاست حاکم...

متن کامل

عناصر نمادین در معماری خانقاه‌های ایران از سده هفتم هجری تاکنون

In this article, the concepts of God, human being, and the relationship between them in the works and views of Jan Van Ruusbroeck, the great theosophist of the Catholic Church in Middle Ages, are examined in an analytical manner. Despite the belief in simplicity of the soul, Ruysbroeck also considers some of its strengths. According to him, human being is created based on the image of and simil...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023